پايداري :: ويژه نامه رحلت حضرت امام خميني
پايداري :: ويژه نامه رحلت حضرت امام خميني
پايداري :: ويژه نامه سوم خرداد - فاتحان خرمشهر - مقالات

كلمات قصار امام خميني(ره)
مهم براي ما اين است كه ما به تكليفمان عمل بكنيم. نبايد نگران باشيم كه مبادا شكست بخوريم، بايد نگران باشيم كه مبادا به تكليف عمل نكنيم . تكاليف الهي امانات حق هستند. ما به وظيفه‏مان عمل مي‏كنيم، و خداي تبارك و تعالي از ما بيشتر از آنچه قدرت داريم نمي‏خواهد.

ادامه ...


بررسي پيام‌هاي امام خميني براي بسيج در جنگ عراق و ايران (از ديدگاه كاركردگرايي)
عمليات پيروزمندانه بيت المقدس كه منجر به آزادسازي خرمشهر پس از ۵۷۵ روز گرديد، ضربه اساسي و تعيين كننده اي بر پيكر دشمن وارد ساخت و تمامي معادلات، باورها و ذهنيتهايي را كه در مورد توانايي و قابليتهاي نظامي جمهوري  اسلامي ايران وجود داشت، تغيير داد.

ادامه...

وصيتنامه الهي سياسي امام خميني(ره)
و بعد، اينجانب‌ مناسب‌ مي‌دانم‌ كه‌ شمه‌اي‌ كوتاه‌ و قاصر در باب‌ «ثقلين‌» تذكر دهم‌؛ نه‌ از حيث‌ مقامات‌ غيبي‌ و معنوي‌ و عرفاني‌، كه‌ قلم‌ مثل‌ مني‌ عاجز است‌ از جسارت‌ در مرتبه‌اي‌ كه‌ عرفان‌ آن‌ بر تمام‌ دايره‌ وجود، از ملك‌ تا ملكوت‌ اعلي‌ و از آنجا تا لاهوت‌ و آنچه‌ در فهم‌ من‌ و تو نايد، سنگين‌ و تحمل‌ آن‌ فوق‌ طاقت‌، اگر نگويم‌ ممتنع‌ است‌؛

ادامه ...


نمايش همه مقالات ...
پايداري :: ويژه نامه سوم خرداد - فاتحان خرمشهر - تصاوير
ويژه‌نامه امام خميني ويژه ‌نامه امام خميني ويژه ‌نامه امام خميني ويژه ‌نامه امام خميني
ويژه ‌نامه امام خميني ويژه ‌نامه امام خميني ويژه ‌نامه امام خميني ويژه‌نامه امام خميني
ويژه ‌نامه امام خميني ويژه‌نامه امام خميني ويژه‌نامه امام خميني ويژه‌نامه امام خميني
ويژه ‌نامه امام خميني  ويژه ‌نامه امام خميني  ويژه ‌نامه امام خميني  ويژه ‌نامه امام خميني
نمايش همه تصاوير ...
 
ويژه ‌نامه امام خميني 

عصر امام خميني (ره) از نگاه مقام معظم رهبري

روز جمعه بيست و نهم فروردين ماه سال 1335 در«خرمشهر» و در خانوادهتحولات مهم جامعة بشري پس از عهد رنسانس‌، و انزواي بيش از پيش شعائر ديني وايمان مذهبي درغرب ورشد سريع تفكرات الحادي ماترياليستي وگرايش برخي كشور‌‌‌‌هاي جهان به نظام فكري – سياسي ماركسيستي‌، بسياري از صاحب‌نظران را به اين باور رساند كه انزوا و اضمحلال كامل‌، سرنوشت محتوم اديان الهي است.

ادامه ...


 

كتابها و آثار علمي امام خميني (س)

تا كنون در مورد آثار قلمي و تاليفات حضرت امام خميني - رضوان الله تعالي عليه - مطالب زيادي گفته يا نوشته شده است اما تا آنجا كه بنده اطلاع دارم هنوز فهرست‏بالنسبة كامل آثار ايشان منتشر نشده است از اين رو به فكر افتادم مقاله‏اي در اين زمينه تنظيم نمايم و اميد است نقاط ضعف آن قابل چشم پوشي باشد.

ادامه ...


 

گزيده سخنان مقام معظم رهبري در مورد امام راحل (ره)

ارتحال رهبر كبير انقلاب حضرت آيت الله العظمي امام خميني قدس الله نفسه الزكيه حقاًضايعه اي جبران ناپذير و صدمه اي بزرگ بود .

ادامه ...


اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: ویژه نامه امام ره ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 14:43 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :

به مناسبت سالروز رحلت امام خميني رحمه الله

اخبار،سرگرمي,آشپزي,مد,روانشناسي,اينترنت

رحلت امام خميني رحمه الله,امام خميني,زندگينامه امام خميني

به مناسبت سالروز رحلت امام خميني رحمه الله
مروري بر زندگي پر بركت امام خميني

تولد
در روز بيستم جمادي الثاني 1320 ق، مطابق با 30 شهريور 1281 ش، در شهرستان خمين از توابع استان مركزي، در خانواده اي اهل علم و هجرت و جهاد، و در خانداني از سلاله زهراي اطهر عليهاالسلام ، روح اللّه الموسوي الخميني چشم به جهان گشود. او وارث سجاياي آبادي و اجدادي بود كه نسل در نسل در كار هدايت مردم و كسب معارف الهي كوشيده بودند.

...

مردم ,رهبر محبـوب و مرجع دينـى خـود و منادى اسلام راستيـن را از دست داده بـودند.شايـد كسانـى كه قـادر به درك و هضـم ايـن مفاهيـم نيستنـد,اگـر حالات مردم را در فيـلمهاى مـراسـم توديع و تشييع و خاكسپارى پيكر مطهر امام خمينـى مشاهده كنـنـد و خـبر مرگ دهها تـن كه در مقابل سنگينـى ايـن حادثه تاب تحمـل نيـاورده و قـلبـشان از كار ايستـاده بـود را بشنـوند و پيكرهايى كه يكـى پـس از ديـگرى از شـدت تـاثـر بيهوش شـده , بر روى دسـتها در امـواج جمعـيت به سـوى درمانگاهها روانه مى شـدند را در فيلمها و عكسها ببيننـد , در تفسير ايـن واقعيتها درمانده شوند.
منبع:tebyan.net


اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: رحلت امام14خرداد68 ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 14:40 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :

مروري بر زندگينامه امام خميني (س) در چهار دوره : از ولادت تا رحلت 1281- 1368 

 

محمد معيني

انا اعطيناك الكوثر ... (قرآن كريم سوره كوثر)

اي پيامبر، ما به تو كوثر (خير كثير) بخشيديم ...

 

امام خميني (س) در روز بيستم جمادي‌الثاني روز كوثر ولادت فاطمه زهرا (س) 1321ق/ 1281ش، در خانواده‌اي از اهل علم و مبارزه و تقوا و هجرت ديده به جهان گشود و در پنج ماهگي، پدرش آقا مصطفي به جرم حمايت از مظلومين به دست اشرار محلي به شهادت رسيد. روح‌الله در آغوش مادري مهربان (بانو هاجر) و سرپرستي عمه‌اي دلسوز (صاحبه خانم) و دايه‌اي پرهيزگار (ننه خاور) پرورش يافت و همزمان آموزشهاي اوليه سواركاري و تفنگداري و تيراندازي را طي كرد.
دوره اول (از 1281- 1300ش)
دوران كودكي و نوجواني روح‌الله همزمان با بحرانهاي سياسي و اجتماعي ايران سپري شد. وي از همان ابتداي زندگي، با درد و رنج مردم و مشكلات جامعه آشنا بود و تأثر خود را با ترسيم خطوطي به صورت نقاشي بروز مي‌داد، و همراه خانواده و اطرافيان در سنگر دفاع ساخته و پرداخته و در كوران حوادث و مسائل به مجاهدي تمام عيار تبديل مي شد. برخي از حوادث متأثركننده اين دوران مثل بمب‌باران مجلس در نقاشيها و مشقهاي خوشنويسي دوران كودكي و نوجواني او منعكس شده و در دسترس است. از جمله قطعه شعري است در دفترچه يادداشت دوران نوجواني (9-10 سالگي) با عنوان: «غيرت اسلام كو جنبش ملي كجاست» خطاب به ملت ايران:
هان اي ايرانيان، ايران اندر بلاست
مملكت داريوش دستخوش نيكولاست ...

اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: زندگینامه امام خمینی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 14:36 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :
در روز بيستم جمادى الثانى ۱۳۲۰ هجرى قمرى مطابق با ۳۰ شهريور ۱۲۸۱ هجرى شمسى ( ۲۴ سپتامپر ۱۹۰۲ ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانى از سلاله زهراى اطهر سلام الله عليها, روح الله الموسوى الخمينى پاى بر خاكدان طبيعت نهاد .
او وارث سجاياى آباء و اجدادى بود كه نسل در نسل در كار هدايت مردم وكسب معارف الهى كوشيده اند. پدر بزرگوار امام خمينى مرحوم آيه الله سيد مصطفى موسوى از معاصرين مرحوم آيه الله العظمى ميرزاى شيرازى (رض) كه پس از آنكه ساليانى چند در نجف اشرف علوم و معارف اسلامى را فرا گرفته و به درجه اجتهاد نايل آمده بود به ايران بازگشت و در خمين ملجأَ مردم و هادى آنان در امور دينى بود. در حاليكه بيش از ۵ ماه از ولادت روح الله نمى گذشت, طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت نداى حق طلبى پدر را كه در برابر زورگوئيهايشان به مقاومت بر خاسته بود, با گلوله پاسخ گفتند و در مسير خمين به اراك وى را به شهادت رساندند. بستگان شهيد براى اجراى حكم الهى قصاص به تهران (دار الحكومه وقت) رهسپار شدند و بر اجراى عدالت اصرار ورزيدند تا قاتل قصاص گرديد
بدين ترتبيب امام خمينى از اوان كودكى با رنج يتيمىآشنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وى دوران كودكى و نوجوانى را تحت سرپرستى مادر مومنه اش (بانو هاجر) كه خود از خاندان علم و تقوا و از نوادگان مرحوم آيه الله خوانسارى ( صاحب زبده التصانيف ) بوده است و همچنين نزد عمه مكرمه اش ( صاحبه خانم ) كه بانويى شجاع و حق‌جو بود سپرى كرد اما در سن ۱۵ سالگى از نعمت وجود آن دو عزيز نيز محروم گرديد .

هجرت به قم، تحصيل دروس تكميلي و تدريس علوم اسلامي...

شگفت آنكه امام خمينى در يكى از غزلياتش كه چند سال قبل از رحلت سروده است :
انتظار فرج از نيمه خرداد كشم             سالها مى گذرد حادثه ها مى آيد
ساعت ۲۰ / ۲۲ بعداز ظهر روز شنبه سيزدهم خرداد ماه سال ۱۳۶۸ لحظه وصال بود. قلبى از كار ايستاد كه ميليونها قلب را به نور خدا و معنويت احيا كرده بود. به وسيله دوربين مخفى اى كه توسط دوستان امام در بيمارستان نصب شده بود روزهاى بيمارى و جريان عمل و لحظه لقاى حق ضبط شده است. وقتى كه گوشه هايى از حالات معنوى و آرامش امام در اين ايام از تلويزيون پخش شد غوغايى در دلها بر افكند كه وصف آن جز با بودن در آن فضا ممكن نيست. لبها دائما به ذكر خدا در حركت بود.
در آخرين شب زندگى و در حالى كه چند عمل جراحى سخت و طولانى درسن ۸۷ سالگى تحمل كرده بود و در حاليكه چندين سرم به دستهاى مباركش وصل بود نافله شب مى خواند و قرآن تلاوت مى كرد. در ساعات آخر ، طمانينه و آرامشى ملكوتى داشت و مرتبا شهادت به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر اكرم (ص) را زمزمه مى كرد و با چنين حالتى بود كه روحش به ملكوت اعلى پرواز كرد. وقتى كه خبر رحلت امام منتشر شد ، گويى زلزله اى عظيم رخ داده است ، بغضها تركيد و سرتاسر ايران و همه كانونهايى كه در جهان با نام و پيام امام خمينى آشنا بودند يكپارچه گريستند و بر سر و سينه زدند. هيچ قلم و بيانى قادر نيست ابعاد حادثه را و امواج احساسات غير قابل كنترل مردم را در آن روزها توصيف كند.
مردم ايران و مسلمانان انقلابى ، حق داشتند اين چنين ضجه كنند و صحنه هايى پديد آورند كه در تاريخ نمونه اى بدين حجم و عظمت براى آن سراغ نداريم. آنان كسى را از دست داده بودند كه عزت پايمال شده شان را باز گردانده بود ، دست شاهان ستمگر ودستهاى غارتگران آمريكايى و غربى را از سرزمينشان كوتاه كرده بود ، اسلام را احيا كرده بود ، مسلمين را عزت بخشيده بود ، جمهورى اسلامى را بر پا كرده بود ، رو در روى همه قدرتهاى جهنمى و شيطانى دنيا ايستاده بود و ده سال در برابر صدها توطئه براندازى و طرح كودتا و آشوب و فتنه داخلى و خارجى مقاومت كرده بود و ۸ سال دفاعى را فرماندهى كرده بود كه در جبهه مقابلش دشمنى قرار داشت كه آشكارا از سوى هر دو قدرت بزرگ شرق و غرب حمايت همه جانبه مى شد. مردم ،رهبر محبوب و مرجع دينى خود و منادى اسلام راستين را از دست داده بودند.
شايد كسانى كه قادر به درك و هضم اين مفاهيم نيستند ، اگر حالات مردم را در فيلمهاى مراسم توديع و تشييع و خاكسپارى پيكر مطهر امام خمينى مشاهده كنند و خبر مرگ دهها تن كه در مقابل سنگينى اين حادثه تاب تحمل نياورده و قلبشان از كار ايستاده بود را بشنوند و پيكرهايى كه يكى پس از ديگرى از شدت تاثر بيهوش شده ، بر روى دستها در امواج جمعيت به سوى درمانگاهها روانه مى شدند را در فيلمها و عكسها ببينند، در تفسير اين واقعيتها درمانده شوند.
اما آنانكه عشق را مى شناسند و تجربه كرده اند، مشكلى نخواهند داشت. حقيقتا مردم ايران عاشق امام خمينى بودند و چه شعار زيبا و گويايى در سالگرد رحلتش انتخاب كرده بودند كه:
عشق به خمينى عشق به همه خوبيهاست.
روز چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ ، مجلس خبرگان رهبري تشكيل گرديد و پس از قرائت وصيتنامه امام خمينى توسط حضرت آيه الله خامنه اى كه دو ساعت و نيم طول كشيد ، بحث و تبادل نظر براى تعيين جانشينى امام خمينى و رهبر انقلاب اسلامى آغاز شد و پس از چندين ساعت سرانجام حضرت آيه الله خامنه اى ( رئيس جمهور وقت ) كه خود از شاگردان امام خمينى سلام الله عليه و از چهره هاى درخشان انقلاب اسلامى و از ياوران قيام ۱۵ خرداد بود و در تمام دوران نهضت امام درهمه فراز و نشيبها در جمع ديگر ياوران انقلاب جانبازى كرده بود ، به اتفاق آرا براى اين رسالت خطير برگزيده شد. سالها بود كه غربيها و عوامل تحت حمايتشان در داخل كشور كه از شكست دادن امام مايوس شده بودند وعده زمان مرگ امام را مى دادند.
اما هوشمندى ملت ايران و انتخاب سريع و شايسته خبرگان و حمايت فرزندان و پيروان امام همه اميدهاى ضد انقلاب را بر باد دادند و نه تنها رحلت امام پايان راه او نبود بلكه در واقع عصر امام خمينى در پهنه اى وسيعتر از گذشته آغاز شده بود. مگر انديشه و خوبى و معنويت و حقيقت مى ميرد ؟ روز و شب پانزدهم خرداد ۶۸ ميلونها نفر از مردم تهران و سوگوارانى كه از شهرها و روستاها آمده بودند ، در محل مصلاى بزرگ تهران اجتماع كردند تا براى آخرين بار با پيكر مطهر مردى كه با قيامش قامت خميده ارزشها و كرامتها را در عصر سياه ستم استوار كرده و در دنيا نهضتى از خدا خواهى و باز گشت به فطرت انسانى آغاز كرده بود ، وداع كنند.
هيچ اثرى از تشريفات بى روح مرسوم در مراسم رسمى نبود. همه چيز، بسيجى و مردمى وعاشقانه بود. پيكر پاك و سبز پوش امام بر بالاى بلندى و در حلقه ميليونها نفر از جمعيت ماتم زده چون نگينى مى درخشيد. هر كس به زبان خويش با امامش زمزمه مى كرد و اشك مى ريخت. سرتاسر اتوبان و راههاى منتهى به مصلى مملو از جميعت سياهپوش بود.
پرچمهاى عزا بر در و ديورا شهر آويخته و آواى قرآن از تمام مساجد و مراكز و ادارات و منازل به گوش مى رسيد. شب كه فرا رسيد هزاران شمع بياد مشعلى كه امام افروخته است ، در بيابان مصلى و تپه هاى اطراف آن روشن شد. خانواده هاى داغدار گرداگرد شمعها نشسته و چشمانشان بر بلنداى نورانى دوخته شده بود.
فرياد يا حسين بسيجيان كه احساس يتيمى مى كردند و بر سر و سينه مى زدند فضا را عاشورايى كرده بود. باور اينكه ديگر صداى دلنشين امام خمينى را در حسينيه جماران نخواهند شنيد ، طاقتها را برده بود. مردم شب را در كنار پيكر امام به صبح رسانيدند. در نخستين ساعت بامداد شانزدهم خرداد ، ميليونها تن به امامت آيه الله العظمى گلپايگانى(ره) با چشمانى اشكبار برپيكر امام نماز گزاردند.
انبوهى جمعيت و شكوه حماسه حضور مردم در روز ورود امام خمينى به كشور در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و تكرار گسترده تر اين حماسه در مراسم تشييع پيكر امام ، از شگفتيهاى تاريخ است. خبرگزاريهاى رسمى جهانى جمعيت استقبال كننده را در سال ۱۳۵۷ تا ۶ ميليون نفر و جمعيت حاضر در مراسم تشييع را تا ۹ ميليون نفر تخمين زدند و اين در حالى بود كه طى دوران ۱۱ ساله حكومت امام خمينى به واسطه اتحاد كشورهاي غربى و شرقى در دشمنى با انقلاب و تحميل جنگ ۸ ساله و صدها توطئه ديگر آنان ، مردم ايران سختيها و مشكلات فراوانى را تحمل كرده و عزيزان بى شمارى را در اين راه از دست داده بودند و طبعا مى بايست بتدريج خسته و دلسرد شده باشند اما هرگز اين چنين نشد. نسل پرورش يافته در مكتب الهى امام خمينى به اين فرموده امام ايمان كامل داشت كه :در جهان حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداكاريها و جان نثاريها ومحروميتها مناسب حجم بزرگى مقصود و ارزشمندى وعلو رتبه آن است پس از آنكه مراسم تدفين به علت شدت احساسات عزاداران امكان ادامه نيافت ، طى اطلاعيه هاى مكرر از راديو اعلام شد كه مردم به خانه هايشان بازگردند ، مراسم به بعد موكول شده و زمان آن بعدا اعلام شد. براى مسئولين ترديدى نبود كه هر چه زمان بگذرد صدها هزار تن از علاقه مندان ديگر امام كه از شهرهاى دور راهى تهران شده اند نيز بر جمعيت تشييع كننده افزوده خواهد شد ، ناگزير در بعدازظهر همان روز مراسم تدفين با همان احساسات و به دشوارى انجام شد كه گوشه هايى از اين مراسم بوسيله خبرنگاران به جهان مخابره شد و بدين سان رحلت امام خمينى نيز همچون حياتش منشأَ بيدارى و نهضتى دوباره شد و راه و يادش جاودانه گرديد چرا كه او حقيقت بود و حقيقت هميشه زنده است و فناناپذير.


اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: زندگینامه امام خمینی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 14:35 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :

زندگى امام به روايت امام

امام خمينى از ولادت تا رحلت 

در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين   از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله عليها، روح الـلـه المـوسـوى الخمينـى پـاى بـر خـاكدان طبيعت نهاد .
او وارث سجاياى آباء و اجدادى بـود كه نسل در نسل در كار هـدايـت  مردم وكسب مـعارف الهى كـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـى  مرحوم آيه الـله سيد مصطفى مـوسـوى از معاصريـن مرحـوم آيه الـلـه  العظمـى ميرزاى شيـرازى (رض)، پـس از آنكه ساليانـى چنـد در نجف  اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نايل  آمـده بـود بـه ايـران بازگشت و در خميـن ملجاء مردم و هادى آنان  در امـور دينـى بـود. در حـاليكه بيـش از 5 مـاه ولادت روح الـلـه  نمى گذشت، طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را كه در برابر زورگـوئيهايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسير خميـن به اراك وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان شهيـد بـراى اجراى حكـم الهى قصاص به  .تهران (دار الحكـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزيدند تا قاتل قصاص گرديد
بديـن ترتبيب امام خـميـنى از اوان كـودكى با رنج يـتيـمىآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وى دوران كـودكـى و نـوجـوانى را تحت  سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آيـه الـلـه خـوانسـارى ( صاحب زبـده  التصانيف ) بوده است. همچنيـن نزد عمه مـكـرمه اش ( صاحبـه خانم ) كه بانـويى شجاع و حقجـو بـود سپرى كرد اما در سـن 15 سالگى از  نعمت وجـود آن دو عزيز نيز محـروم گـرديد.

هجرت به قـم، تحصيل دروس تكميلى وتدريس علوم اسلامى.


اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: زندگینامه امام خمینی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 14:33 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :

مروري بر ابعاد شخصيتي و مديريتي حضرت امام خميني (ره) بازديد: 2503

حضرت امام خميني(ره) پـس از انبياء بزرگ الهي و معـصومان (ع)، از كم نظيرترين و ممتازترين شخصيت هاي تاريخ بشريت است كه با انديشه هاي بلند الهي و تلاش هاي صادقانه خويش مسير تاريخ را دگرگون كرده و سر منشاء تحولات عظيمي در ايران و جهان گرديد.

الف. جامعيت علمي

امامخميني( ره) فيلسوفي الهي، عارفيرباني، فقيهي اصولي و مرجع تقليد مردم و در عين حال رهبر انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي در ايران بود. امام به خاطر استعداد، شايستگي ها و موهبت هاي بي كران الهي به فراگيري بسياري از معارف و علوم اسلامي پرداخت و در آن ها تخصص ويژه و مهارت كامل پيدا كرد. دو ويژگي برجسته در...


اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: مقالات گوناگون ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 14:32 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 14:30 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :

متن كامل وصيت‌نامه الهي سياسي امام خميني(ره)

 

پيوندهاي مرتبطنقشه راهنقشه راهفيلمفيلمصوتصوت

۱۳۶۸/۰۳/۱۵

 

بسم الله االرحمن الرحيم *

 قالَ رسولُ الله صلي الله عليه و آله و سلّم: إنّي تاركٌ فيكُمُ الثَقلَينِ، كتابَ اللهِ و عترتي اهلَ بيتي فإِنَّهُما لَنْ يفْتَرِقا حَتّي يرِدَا عَلَيّ الْحَوضَ

الحمدُلله و سُبحانَكَ؛ أللّهُمَّ صلّ ‌علي محمدٍ و آلهِ مظاهر جمالِك و جلالِك و خزائنِ أسرارِ كتابِكَ الذّي تجلّي فيه الأَحديه بِجميعِ أسمائكَ حَتّي المُسْتَأْثَرِ منها الّذي لايعْلَمُهُ غَيرك؛ و اللَّعنُ علي ظالِميهم أصلِ الشَجَره الخَبيثه.

 و بعد، اينجانب مناسب مي‌دانم كه شمه‌اي كوتاه و قاصر در باب «ثقلين» تذكر دهم؛ نه از حيث مقامات غيبي ومعنوي وعرفاني،  كه قلم مثل مني عاجز است از جسارت در مرتبه‌اي كه عرفان آن برتمام دايره وجود، از ملك تا ملكوت اعلي و ازآنجا تا لاهوت و آنچه درفهم من و تو نايد، سنگين و تحمل آن فوق طاقت، اگر نگويم ممتنع است؛ و نه از آنچه بربشريت گذشته است، از مهجور بودن از حقايق مقام والاي «ثقل اكبر» و «ثقل كبير» كه از هرچيز اكبر است جز ثقل اكبر كه اكبر مطلق است؛ و نه از آنچه گذشته است براين دو ثقل از دشمنان خدا و طاغوتيان بازيگر كه شمارش آن براي مثل مني ميسر نيست با قصور اطلاع و وقت محدود؛ بلكه مناسب ديدم اشاره‌اي گذرا و بسيار كوتاه ازآنچه براين دو ثقل گذشته است بنمايم.

شايد جمله لَنْ يفْتَرِقا حتّي يرِدا عَلَي الْحوَض اشاره باشد بر اينكه بعد از وجود مقدس رسول الله ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ هرچه بر يكي از اين دو گذشته است برديگري گذشته است و مهجوريت هر يك مهجوريت ديگري است، تا آنگاه كه اين دو مهجور بر رسول خدا در «حوض» وارد شوند. و آيا اين «حوض» مقام اتصال كثرت به وحدت است و اضمحلال قطرات در دريا است، يا چيز ديگر كه به عقل و عرفان بشر راهي ندارد. و بايد گفت آن ستمي كه از طاغوتيان بر اين دو وديعه رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ گذشته، بر امت مسلمان بلكه بر بشريت گذشته است كه قلم از آن عاجز است.

 و ذكر اين نكته لازم است كه حديث «ثقلين» متواتر بين جميع مسلمين است و [در] كتب اهل سنت از «صحاح ششگانه» تا كتب ديگر آنان، با الفاظ مختلفه و موارد مكرره از پيغمبر اكرم ـ صلي الله عليه و‌آله وسلم ـ به طور متواتر نقل شده است. و اين حديث شريف حجت قاطع است برجميع بشر بويژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و بايد همه مسلمانان كه حجت بر آنان تمام است جوابگوي آن باشند؛ و اگرعذري براي جاهلان بي‌خبر باشد براي علماي مذاهب نيست .

اكنون ببينيم چه گذشته است بر كتاب خدا، اين وديعه الهي و ماترك پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مسائل أسف‌ انگيزي كه بايد براي آن خون گريه كرد،...

در اين رابطه بخوانيد :

 


اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: كتاب و نرم افزار ، وصیت‌نامه امام ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 13:24 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :
زندگينامه امام خميني از ولادت تا رحلت
او وارث سجاياي آباء و اجدادي بـود كه نسل در نسل در كار هـدايـت مردم وكسب مـعارف الهي كـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـي مرحوم آيه الـله سيد مصطفي مـوسـوي از معاصريـن مرحـوم آيه الـلـه العظمـي ميرزاي شيـرازي (رض)، پـس از آنكه ساليانـي چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـي را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نايل آمـده بـود بـه ايـران بازگشت و در خميـن ملجاء مردم و هادي آنان در امـور دينـي بـود. در حـاليكه بيـش از 5 مـاه ولادت روح الـلـه نمي گذشت، طاغوتيان و خوانين تحت حمايت عمال حكومت وقت نداي حق طلبـي پـدر را كه در برابر زورگـوئيهايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسير خميـن به اراك وي را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان شهيـد بـراي اجراي حكـم الهي قصاص به .تهران (دار الحكـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجراي عـدالت اصـرار ورزيدند تا قاتل قصاص گرديد.
 

بديـن ترتيب امام خـميـني از اوان كـودكي با رنج يـتيـمي آشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وي دوران كـودكـي و نـوجـواني را تحت سرپرستي مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آيـه الـلـه خـوانسـاري ( صاحب زبـده التصانيف ) بوده است. همچنيـن نزد عمه مـكـرمه اش ( صاحبـه خانم ) كه بانـويي شجاع و حقجـو بـود سپري كرد اما در سـن 15 سالگي از نعمت وجـود آن دو عزيز نيز محـروم گـرديد


اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: زندگینامه امام خمینی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 13:22 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :

مـرورى بـر تقـويـم زنـدگـى حضـرت امـام خمينـى ( ره )


مـرورى بـر تقـويـم زنـدگـى حضـرت امـام خمينـى ( ره )

اشاره:

تاريخ نـويسـى 90 سال زندگى بزرگمردى كه انقلابـى به عظمت و عمق و تإثيرگذارى و ثمردهى انقلاب اسلامى ايران را رهبرى كرد و در پـى آن, نظام بـى بـديل جمهورى اسلامـى را در اين سـرزميـن كه قـرنها گرفتار استبـداد بـى حساب شاهان و سايه سياه استعمارگـران بـود, استـوار سـاخت, كـارى است بسيـار دشـوار و اگـر محــــدوديتهاى انكارناپذيرى كه در بازنـويسى ايـن تاريخ بلند و پرماجرا وجـود دارد را در نظر آوريم اذعان خـواهيـم كرد كه كارى است ناشدنـى. براستى كه چگونه مى تـوان رمز و راز شكل گيرى شخصيت حضرت آيت الله العظمى امام خمينى, ايـن مرد بزرگ قرنها را بازگـو كرد در حالى كه آنچه از جلـوه هاى سالهاى نخستيـن, و نـوجوانى, و جـوانـى, و ميانسالى وى مانده است تنها بخشـى از زندگـى ايشان است; چه رسد به خلـوت امام و رازهاى سربمهرى كه در محفل انـس معنـوى او, با خـداى بزرگ و اوليإ عظيـم الشإن اسلام(ع) نهفته است. حتـى مرور بر نقاط عطف و سرفصلهاى زندگى آن بزرگـوار نيز كارى نيست كه در ايـن مختصـر بگنجـد. ايـن است كه از آن ((آفتـاب)) شــرق, تنها جرعه اى بـرگرفتيـم و چـون ((ماه)) بازتابـى از بخـش كـوچكـى از شعاعهاى جهانتاب آن وجود نازنين شديم. با اينهمه سخـن به درازا مـى كشيـد و بـا همه اختصـار, چـاره اى نبـود جز اينكه پيـام زن, ((ماه))شمار ((آفتاب)) زندگـى امام, از آغاز تا انجام را در سه بخش سامان دهد و در سه دفتر ولى همه در هميـن ويژه نامه, تقديـم كنـد; دفتر نخست: ((از غنچه جمادى تا خروش خرداد)); دفتـر دوم: ((از خرداد خونين تا بهمن سپيد)); و دفتر سوم: ((از بهار بهمـن تا خرداد سوگ)). آنچه اينك مى خوانيد بخش نخست ايـن مجموعه است. دو بخـش ديگـر چنـان كه اشـارت رفت, در صفحـات بعدى آمـده است.

1/7/1281 ش ـ 20 جمـادى الثـانى 1320 ق

دل آرام و قلب مطمئن در ملكـوت اعلى

روح بلند بنيانگذار جمهورى اسلامى, امام خمينى در سـن 87 سالگـى و پس از تحمل چنديـن عمل سخت و طولانى در ساعت 22 و 20 دقيقه به ملكوت اعلى پرواز كرد و به ديدار حق تعالى شتافت و هجرتـش داغى التيام ناپذير بـر قلبهاى مسلمانان ايـران و جهان بـر جاى نهاد.
ايشان در پايان وصيتنامه سياسـى الهى خـود نـوشته اند: ((با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحـى شاد و ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سوى جايگاه ابدى سفر مى كنـم و به دعاى خير شما احتياج مبـرم دارم و از خـداى رحمـن و رحيـم مى خـواهـم كه عذرم را در كوتاهى خدمت و قصور و تقصير بپذيرند و بـا قـدرت و تصميـم و اراده به پيـش بـروند)).
بدن مطهر ايشان پـس از تشييع حدود نه ميليـون نفر از عاشقان آن حضرت, در روز شانزدهـم خرداد در بهشت زهرا و در جـوار حق آرميد و ميليـونها ارادتمند را در فراق خـود تنها گذاشت. پـس از رحلت امام, مجلس خبرگان در روز چهاردهـم خرداد 1368 با تشكيل جلسه و قرائت وصيتنامه امام خمينـى براى اوليـن بار و بحث و تبادل نظر براى جانشيـن ايشان, فرزند صالح او حضرت آيت الله خامنه اى را به عنـوان رهبر انقلاب اسلامى و پيشـواى جمهورى اسلامـى ايران انتخاب كـرد. وسلام عليه يـوم ولـد و يـوم مـات و يـوم يبعث حيا.

اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: زندگینامه امام خمینی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب را ببينيد
تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:, | 13:21 | تهيه وتنظيم مطالب توسط : سیدمحمدباقری | | بازديد :